Van proberen kun je leren: elektrisch voertuig ombouwen tot waterstof
Burgaflex onderzoekt samen met HAN-studenten de mogelijkheid om een elektrische vorkheftruck om te bouwen tot een waterstof-variant. Wat begon met het idee van een boot, eindigde om praktische redenen, met het ombouwen van een vorkheftruck – simpelweg omdat het makkelijker testen is.
Groene waterstof heeft enorme potentie voor de vergroening van de transport en logistiek en met dit project wil Enowatts niet alleen de kennis van de techniek verbreden en delen, maar ook de voor- en nadelen van waterstof in mobiliteit ontdekken. Om de mobiliteitssector emissievrij te maken zullen er nieuwe concepten ontwikkeld en toegepast moeten worden wat de hele boel flink op zijn kop kan gaan zetten.
Burgaflex is een nieuwe partner van Enowatts en wil specialist worden op het gebied van waterstof en deelt graag kennis met iedereen die daar interesse in heeft. Dat is een van de redenen waarom Burgaflex zich ook bij Enowatts heeft aangesloten. Ze zijn zeker niet de eersten die een vorkheftruck willen ombouwen naar waterstof, maar dat is ook niet het uitgangspunt, zegt Robin Marijnissen van Burgaflex. “Als je zelf iets doet, leer je er meer van” is het idee – het draait dus allemaal om kennis vergaren en kennis delen. In principe kan iedere elektrische heftruck voorzien worden van een waterstof brandstofcel. Het waterstofgas wordt door de brandstofcel gevoerd, waarin het met zuurstof uit de lucht wordt omgezet in elektriciteit en water. Over het samenwerken met studenten zegt Marijnissen: “Door samen te werken met studenten worden wij ook slimmer”. Burgaflex is bijzonder open over hun plannen en bevindingen en dat is mooi. Want hoe meer bedrijven en studenten toegang hebben tot deze informatie, hoe sneller we de energietransitie kunnen laten verlopen.
In november 2021 is de eerste HAN-student, Sridhar Sekar (Master Automotive Systems), aan het project begonnen en hij is aan de slag met het doorrekenen en modelleren van de hybride waterstof-batterij elektrische aandrijving en control van de heftruck. Hiervoor brengt hij ook het energieverbruik van de conventionele vorkheftruck in kaart. Op basis daarvan zal hij een ontwerp maken voor de hybride aandrijflijn en de control ontwikkelen. Zijn interesse ligt met name bij het energiebeheer: “Zodra de aandrijflijn is gemaakt, zullen enkele regelstrategieΓ«n worden geΓ―mplementeerd voor de brandstofcel, de piekstroombron en de batterij. Hiermee worden het brandstofcelsysteem en de piekstroombron ingesteld voor de meest efficiΓ«nte werking.”
Aishwarya Aswal, onderzoeker en docent bij de HAN, begeleidt Sekar tijdens dit project en geeft aan dat er op basis van het resultaat van zijn scriptie wellicht nog een vervolg komt op het project. “We verwachten de resultaten in april of mei 2022 en als deze suggereren dat we de hardware moeten gaan testen, dan zal een volgende student het stokje overnemen.”
Meer weten over Enowatts projecten? Lees dan ook eens het artikel over het waterstofinvesteringsmodel.