Case Bakker Hilvers: Inzicht in energiehuishouding
Opmaat voor strategische keuzes voor een duurzaam energiesysteem
Bakker Hilvers is Arnhems bekendste bakker en oudste bedrijf. Met hun wens om de productielocatie te verduurzamen, kwamen ze bij Kiemt terecht. Om meer te weten te komen over dit Innovatiemotor traject, gaan we in gesprek met Jeroen Hilvers van Bakker Hilvers.
Bakker Hilvers
Samen met zijn ouders en broers staat Jeroen Hilvers aan het roer van het oudste bedrijf van Arnhem. Met 17 winkels en een productielocatie levert Bakker Hilvers 6 dagen per week ambachtelijk brood, banket en chocolade in Arnhem en omstreken.
βWe hebben altijd al de ambitie gehad om te verduurzamen. Maar door de oorlog in OekraΓ―ne en de daaropvolgende stijging van de prijzen van gas en elektra heeft dit een veel hogere prioriteit gekregen. Onze productielocatie is heel energie-intensief en de energiekosten waren verdrievoudigd. Doorberekenen in de prijs kan ook niet volledig want dan wordt brood onbetaalbaarβ.
Het balletje aan het rollen
Maar hoe pak je dat aan, verduurzamen? Waar begin je? We kwamen in gesprek met Noud Roelen, fractievolger voor de SP. Hij hoorde onze zorg aan en zorgde er voor dat het balletje ging rollen. βWe kregen spreektijd in de gemeenteraad en daarmee kwamen we op de radar van de wethouder. Die koppelde ons aan Connectr. Toen we daar kwamen, zaten er 14 specialisten voor ons klaar.β
De eerste vraag die werd gesteld is βWat is duurzaamheid voor Bakker Hilvers?β. Dat was een mooie vraag waar hij eigenlijk nog niet eerder bij stil had gestaan maar waar hij nu over na moest denken.
Jeroen: βDuurzaamheid betekent voor ons 0 op de meter. We willen net zoveel opleveren als we verbruiken. We willen een energiepositieve plek worden, niet alleen energie verbruiken maar bijvoorbeeld ook warmte leveren.β
Inzicht in energiebehoefte
Na dit eerste gesprek bij Connectr is Bakker Hilvers bij Kiemt terecht gekomen voor een Innovatiemotor traject. Jochem Garthoff koppelde hem aan Powercrumbs om de energiebehoefte in kaart te brengen. Zij onderzochten welke processen in het bedrijf energie-intensief zijn en waar Hilvers impact kan maken. Alle aanwezige machines zijn in kaart gebracht. βInzicht in je energiebehoefte is heel fijn. Het geeft je heel veel handvatten. Bovendien kregen we antwoorden op de vraag in welke hoek we het moeten zoeken en welke innovaties bij onze energievraag passenβ
Jeroen heeft het proces met Powercrumbs als heel prettig ervaren. In het rapport zijn verschillende scenarioβs uitgewerkt en in een gesprek zijn de conclusies van het rapport uiteengezet. Hierin zijn ook de lange termijn ambities van Bakker Hilvers opgenomen.
βHet is heel fijn als iemand met je meedenkt. Ook onze groeiambitie is meegenomen, het verder kijken dan het hier en nu. We hebben veel hulp gehad van Powercrumbs om onze energiebehoefte inzichtelijk te maken. Heel laagdrempelig en we zijn helemaal ontzorgd.β
Welke overwegingen zijn er?
Natuurlijk moet je als ondernemer wel zelf de beslissing nemen. En er zijn behoorlijk wat factoren van invloed op de keuze op welke manier te verduurzamen. Zo speelt netcongestie een rol maar er zijn ook nog veel onzekerheden. Voor Bakker Hilvers was er vooral onzekerheid rondom waterstof.
βEr is nog teveel onduidelijk om als ondernemer over te gaan op waterstof. We willen ook niet gokken op innovaties die nog niet bewezen zijn. Daarop willen we wel voorsorteren op waterstof voor de toekomst maar voor nu maken we een andere keuze.β
Tips voor andere ondernemers
Heeft Jeroen ook nog tips voor ondernemers die ook willen verduurzamen? Jazeker!
βVoor ons is het balletje gaan rollen door de gemeente. Zie de gemeente als partner in verduurzaming. Zij kunnen je verbinden aan de juiste mensen. Als ondernemer kun je het niet alleen. Ik kan als ondernemer prima knopen doorhakken en keuzes maken maar al het uitzoekwerkβ¦. Het kost mij erg veel tijd en energie om mezelf de kennis voor een goede keuze toe te eigenen. Er zijn een heleboel slimme mensen die dat prima voor je uiteen kunnen zetten.β
Toekomstvisie
En hoe gaat het nu verder voor Bakker Hilvers? Ze hebben hun keuze gemaakt waarbij het rapport de doorslag gaf. Ze houden hun opties open voor de verschillende mogelijkheden. Op basis van de verschillende scenarioβs van Powercrumbs kunnen ze nu duidelijk hun pad kiezen.
βJe wil het graag goed doen. De wereld moet geen slechtere plek worden omdat wij een bedrijf runnen. We willen onze bakkerij inzetten om de wereld een mooiere plek te maken. Elk bedrijf kan de wereld een beetje mooier maken. Niet de aarde opgebruiken maar ook je verantwoordelijkheid nemen. Niet alles is in geld uit te drukken, sociaal maatschappelijk ondernemerschap is ook belangrijk.β
Strategische keuzes voor een duurzaam energiesysteem
Kiemt heeft de duurzaamheidsvraag van Bakker Hilvers aangepakt en verbonden met de expertise van Powercrumbs, wat Hilvers kan ondersteunen bij het maken van strategische keuzes voor een duurzaam energiesysteem in de toekomst.
Heb jij als ondernemer soortgelijke vraagstukken en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder. Meer informatie over de Innovatiemotor vind je hier.