Waterstof wint steeds meer aan terrein
Toyota en truckfabrikant Paccar slaan de handen ineen om trucks te ontwikkelen die op waterstof rijden. Deze worden ingezet in het havengebied van Los Angeles. Jochem Garthoff, coΓΆrdinator van het Waterstof Cluster in Gelderland noemt het een voorbeeld dat waterstof steeds meer aan terrein wint.
Het havengebied rondom Los Angeles wordt door de lokale milieuautoriteiten omschreven als één van de grootste bronnen voor luchtvervuiling in de regio. De grootste veroorzakers deze luchtvervuiling zijn de 16.000 dieseltrucks. Toyota en Paccar komen nu met een alternatief: trucks op waterstof. Toyota geeft aan dat waterstofvoertuigen geen uitstoot van koolstofdioxide tot gevolg hebben. βDoor bij de winning van waterstof gebruik te maken van hernieuwbare energie, verloopt het gehele proces volledig emissievrij.”
Er wordt verwacht dat de trucks een actieradius van 482 km krijgen. Volgens Paccar zal het verbruik van een liter op de 2,1 tot 3 km krijgen. Dat is vergelijkbaar met het verbruik van een truck op diesel.
Jochem Garthoff
Jochem Garthoff is programmamanager energietransitie bij Kiemt en coΓΆrdinator van het Waterstof Cluster in Gelderland. Hij is verheugd met dergelijke ontwikkelingen. βDit is een voorbeeld van hoe steeds meer toepassingen van waterstof concreet beginnen te worden. Dat heeft te maken met de vele voordelen die waterstof biedt, zoals een lange actieradius”.