Be-O

29 oktober 2018

Be-O probeert de transitie van olieplastics naar natuurlijk hernieuwbaar bioplastics te versnellen. Dit doen zij door eigen herbruikbare producten gemaakt uit bioplastics wereldwijd te vermarkten. Be-O is deelnemer bij Kiemt.

Be-O Bottle

6% van alle ruwe olie gaat naar het materiaal voor en de productie van plastic. Dat is zo veel als de hele luchtvaartindustrie verbruikt. Per persoon verbruiken we bovendien elk jaar ruim 45 kilo plastic. Nog geen 10% van alle plastics wordt hergebruikt. Dat moet Γ©n kan anders vindt Damir Perkic, de oprichter van Be-O.Β  De ambitieuze start-up uit Nijmegen wil over vijf jaar minstens vier producten voor dagelijks gebruik uit bioplastics produceren.

β€˜Wees circulair’
De naam Be-O verwijst naar Damirs diepe wens om de hele industrie tot inkeer te brengen. β€˜Wees circulair’ is de boodschap waarbij de O voor de circulariteit staat. Alternatieven voor vervuilende soorten plastic zijn er namelijk genoeg, maar worden nog maar weinig gebruikt. Be-O wil met innovatieve producten laten zien dat dat anders kan. Hun eerste product, de modulaire waterfles BE O Bottle, is gemaakt van restmateriaal van duurzaam suikerriet. Deze plant neemt méér CO2 op dan er met de productie van de fles wordt uitgestoten. Ook van suikerbieten, olifantsgras, aardappelzetmeel en in de toekomst uit koolstofdioxide kunnen dit soort producten worden gemaakt. Maar overstappen op bioplastics gaat niet zonder slag of stoot. β€œDe uitdaging zit hem in het kiezen van de juiste bioplastics”, legt Damir uit. β€œNiet alles is even goed beschikbaar of getest. Dat maakt dat we goede afwegingen moeten maken in de materialen die we gebruiken.”

CO2 uitstoot
Door een slim ontworpen en volledig recyclebare waterfles op de markt te brengen, hoopt Be-O de markt op te schudden. β€œWe hopen dat we de concurrentie kunnen dwingen om Γ³Γ³k over te stappen op herbruikbare producten gemaakt van bioplastics”, aldus Damir. De ambitie is tekenend voor het bedrijf. β€œOver tien jaar wil ik zelf een energieneutrale fabriek openen. Dan maken we alleen nog maar producten uit bioplastics of gerecycled plastic.” Voor nu richt Be-O zich op bedrijven die zich willen profileren met het steunen van de circulaire economie en hun CO2-uitstoot willen verlagen. Bedrijven kunnen een Be-O Bottle bestellen met het eigen logo erop. De consumentenmarkt staat daarna op de agenda.

Rol Kiemt

Kiemt gaf Be-O een grote steun in de rug. β€œBinnen de innovatiemotor hielden we brainstormsessies over de aanvliegroute naar potentiΓ«le investeerders.Β  Partners denken graag mee over inhoudelijke dingen”, vindt Damir. Via Kiemt kreeg hij een podium om over zijn ideeΓ«n te praten. β€œOp Valentijnsnacht heb ik mogen speechen met Ed Nijpels. Dat was wel echt heel gaaf. Door het podium en het goede advies uit het netwerk hadden we in no-time de financiering voor de Be-O Bottle rond.”

Op de hoogte blijven van circulaire economie en energietransitie

Je aanmelding kan niet worden bewaard, probeer het nogmaals.
Bedankt voor je aanmeldig
* verplicht veld