24 mei 2017

Arnhem laadt elektrische auto’s op remstroom trolleys

Vanaf vandaag kan het, in Arnhem: rijden op elektrische stroom afkomstig van remmende trolleybussen. Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk (Gelderland) en wethouder Ritsema (Arnhem) namen het eerste laadpunt vanochtend in gebruik in de wijk Schuytgraaf in Arnhem. Het laadpunt is ook een staaltje regionale innovatie, want met technologie van Timeshift,  Fransen Technical Services en Boardbusters geïntegreerd in de mast van een trolleybus-bovenleiding. Onder de bezielende leiding van de Arnhemse trolley experts van Hermes uiteraard.

Arnhem Nijmegen koploper duurzaam vervoer
Met dit project wil de gemeente Arnhem het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Daarnaast is het de bedoeling om de trolleyinfrastructuur zo breed mogelijk te gebruiken. Het is de bedoeling dat het aantal palen verder wordt uitgebreid tijdens de proef, die tot 2020 duurt.

Wethouder Geert Ritsema: “De schoonste vorm van energie, is de energie die je bespaart. Door remenergie te gebruiken, besparen we energie.”Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk ziet er ook bewijs in voor de regionale innovatiekracht op energiegebied: “Als je in Nederland iets wilt weten over duurzaamheid en schoon vervoer, moet je in de regio Arnhem- Nijmegen zijn, en in het bijzonder in Arnhem”. Een rapport van het onafhankelijke KPVV lijkt dat te bevestigen; de regio is koploper met de schoonste openbaar vervoer concessie van Nederland.

Arnhem werd in het verleden weleens uitgelachen om die trolleybussen, die sinds 1949 door de stad rijden. De enige stad in ons land met dit soort bussen. Ritsema: “Allerlei mensen zeiden tegen ons: joh, zet toch eens een streep door die trolleybussen. Nou, daar hebben we ons niets van aangetrokken. En nu heeft elektrisch rijden de toekomst. Dus zijn we opeens niet de laatste stad, maar de eerste stad met trolleybussen. Het blijkt een gouden greep te zijn.”

Hoog gespannen
De verwachtingen zijn hoog gespannen. “Als dit slaagt, hoef je in de stad niet een hele nieuwe infrastructuur te bouwen voor laadpalen. Want die palen voor trolleybussen staan er toch al”, aldus Ritsema. Er zijn in de wereld 300 steden met trolleybussen, waaronder Zwitserse steden als Luzern, Zürich en Basel en steden in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Daar is volgens de gemeente Arnhem al belangstelling getoond voor dit project. “Als dit slaagt, kan dit zeker worden uitgerold. Het zou ook geschikt kunnen zijn voor tram-bovenleidingen en bovenleidingen van treinen. Dus in één klap heb je er dan heel veel laadpalen voor auto’s bij zonder dat er een schop de grond in gaat en er kilometers kabel moeten worden getrokken.” Hoeveel energie er bespaard gaat worden, is nog onduidelijk. Dat moet de proef de komende tijd duidelijk maken.

Niet enthousiast
Niet iedereen is overigens enthousiast over de proef in Arnhem. De NOS citeert in haar artikel over het project Catrinus Jepma, hoogleraar Energie en Duurzaamheid aan de Rijksuniversiteit Groningen en die ziet eerder het rijden op groene waterstof als de toekomst. De batterijoplossing van de trolleybus beschouwt hij meer als een tussenfase. “De brandstofcel op basis van wind- en zonne-energie via groene waterstof zal de uiteindelijke bestemming zijn.”

Gelukkig werken Arnhem en Gelderland ook samen met de HAN en het regionale MKB aan waterstofelektrisch vervoer,  zowel voor personenauto’s als voor waterstofelektrische bussen.

Bronnen en meer informatie:

De Gelderlander

NOS.nl

Smart TrolleyGrids

Gemeente Arnhem

Terug naar overzicht

Deel deze pagina:

Recent nieuws & events Meer nieuws & events

Events

Save-the-date: Early Morning Toast donderdag 12 oktober

Voor onze participanten: Zet u alvast donderdag 12 oktober alvast in uw agenda? Stichting Kiemt organiseert in de…

Events

Vooraankondiging Kiemt Najaarscongres 2017

So Far, So Good? Creative Energy in Progress De wereld van energietechnologie is flink in beweging. Samen met…

logo Kiemt overzicht

Van Kiemt

Bericht van het overlijden van Karin van Willigen

Hoewel wij al enige tijd wisten dat Karin ernstig ziek was werden wij toch overvallen door het bericht…

Geld en lamp overzicht

Van participanten

Van onze participant: MIT R&D-samenwerking subsidie nog open

Let op MIT R&D-samenwerking subsidie is nog open: vraag nu met uw samenwerkingspartner tot € 200.000 subsidie aan…